Gezond gewicht?

Volwassenen

Heb ik een goed gewicht?

Er zijn twee manieren om te controleren of uw gewicht goed, te hoog of te laag is. Dit zijn de BMI-meting en de taillemeting. Voor de meeste mensen is dit een goede indicatie maar niet voor intensieve sporters. Zij hebben vaak een zwaarder gewicht door een grotere spiermassa. Bij sporters geeft huidplooimeting informatie over de vetmassa.

Klik hier om uw BMI  en uw taillemeting te bekijken.

Niet voor iedereen is het streven naar een ideaal lichaamsgewicht weggelegd. Maar vergeet niet: gezondheidswinst boekt u al bij 10% gewichtsverlies! U kunt samen met de diëtist de balans opmaken welke voordelen het voor u oplevert om af te vallen. Zij zal u helpen met de motivatie te vinden voor verandering van eetgewoonten.

Kinderen

Is mijn kind te zwaar?

Een methode om te berekenen of uw kind te zwaar is, is het berekenen van de BMI. BMI = gewicht : (lengte in meters)² Bijvoorbeeld uw dochter van 5 jaar is 1.10 meter en weegt 20 kg. De BMI is dan 20: (1.10)² = 20 : 1.21 = 16,5. Dit is een gezond gewicht.

Vind u het moeilijk om de BMI te berekenen, klik dan hier. Vult u de leeftijd in van uw kind in jaren en het juiste gewicht en de juiste lengte. De pijl geeft aan of uw kind een gezond gewicht heeft of niet.

Worden kinderen met overgewicht op een streng dieet gezet?

Nee, een streng dieet is voor niemand verstandig, en zeker niet voor kinderen. Ze zijn immers in de groei en hebben een volwaardige gezonde voeding nodig, met minimaal drie maaltijden per dag en gezonde tussendoortjes. Meestal zijn een andere productkeuze en een iets andere maaltijdsamenstelling voldoende om de voeding te verbeteren en een gezonder gewicht te bereiken. Kinderen met overgewicht hebben vaak last van hun lijf en worden soms ook wel gepest. Onze begeleiding moet daarom voor hen juist positief zijn. In plaats van een streng dieet is juist Di-eetgezond het motto.

We proberen kinderen te leren in welke situaties ze teveel eten, wat de valkuilen zijn. Ook kinderen kunnen emotie-eters zijn. Hoe de baas te worden over moeilijke situaties (bijvoorbeeld feestjes, stress en afleren van zoetbehoefte) is onderdeel van de begeleiding.

We werken graag samen met (kinder-)fysiotherapeuten of begeleiders bij sport- en beweging om uw kind te helpen het gewicht de baas te worden.

Reacties zijn gesloten.